Mina hinduiska gudar.

 

 

Bild 1.
Shiva är förstöraren och återskaparens gud, han är både gott och ont. Shiva figureras dansande bland lågor och trampandes på en dvärg som symboliserar människornas okunskap. Anhängare till Shiva målar vågräta streck i pannan och många av anhängarna som tillber Shiva lever i fattigdom och gudsfruktan för att nå Moksha.

Bild 2.
Vishnu är upprätthållaren och den som hinduerna tillber mest, Vishnu är därför den gud som har flest tempel. Anhängare till Vishnu har, som Vishnu själv, ett U målat i pannan. Vishnu är gift med Lakshmi och hon är lyckans gudinna. Avatar av Vishnu är Krishna och Rama. Krishna kom till jorden som krigare och Rama kom till jorden för att bekämpa demoner.

Bild 3.
Kali. Durga är gift med Shiva och hon kan framträda som Devi och Kali. Durga är en gud som bekämpar demoner och Kali framträder ur Durgas panna när Durga är arg. Kali är döden och hon dödar allt i sin väg.

Bild 4.
Ganesha, elefantguden, är son till Shiva och han är visdomens gud. Ganesha är väldigt populär i Indien.

 

 

Ah detta är mina hiduiska gudar, man kan ha fler. Det är inte som kristendomen där du absolut bara få ha en "Du skall inga andra gudar hava jämte mig" första budordet, det hade aldrig funkat i hinduismen. Jag är döpt på kristet vis i havet av en metodist präst. Men jag är också välsignad i ett hiduiskt tempel. Vishnus tempel. JAG ÄR SPLITTRAD!J ag vet inte riktigt vad jag ska säga om den saken, men jag tror på de jag gör och jag kommer inte skriva en bok som Mats Rodius om min egen religion.

 

 

 

OnE LovE / Zehlin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0